HEADER HER

Tilbake i 2009 var jeg så heldig å få utforme den visuelle identiteten for Gurisentret og det historiske utespelet Fru Guri av Edøy. Den opprinnelige logoen er utformet som to halvdeler, hvor den ene symboliserer spelet, og den andre Gurisentret, med utstillingen «Møter med vinden» som hovedfokus. Mye har skjedd siden da, blant annet har Gurispelet sett en enorm utvikling og visningssenteret har fått nytt innhold – tiden var dermed inne for en liten justering av merkevaren for å gjenspeile endringene.

Parallelt med arbeidet med en justering av den visuelle identiteten, har det også foregått ting i kulissene. Man har jobbet i dybden med merkevaren Fru Guri, og jeg må få skryte av Gurisentrets ledelse, som virkelig har omfavnet hele denne prosessen. Det har vært en fryd å få være med dem på reisen! Dette grundige arbeidet med å definere bl.a. mål, verdier, visjon, budskap og målgruppe har skapt en solid grunnmur for videreutvikling av merkevaren, og gir de visuelle endringene en sterk strategisk forankring.

En av de første grepene vi gjorde var å se på den overordnede merkearkitekturen, slik at den bedre gjenspeiler dagens situasjon. Nå er det «Fru Guri av Edøy» som er frontfiguren, og Gurisentret er hennes «hjem» – som i tillegg også rommer Fruen kafé, et visningssenter for havbruk og utstillingen «Møter med vinden». Sistnevnte har i senere år fått en mindre framtredende rolle, og dette gjenspeiles i den nye merkearkitekturen.

Med det økte fokuset på fru Guri som hovedperson, var det naturlig at hun også ble det bærende elementet i den visuelle identiteten. Den etterhvert så velkjente Gurifiguren er derfor tatt med videre, men er nå satt fri fra de strenge rammene til den opprinnelige logoen. En blågrå farge er lagt til som en nøytral base, mens de øvrige profilfargene er beholdt, sammen med den eksisterende typografien. Dette bevarer særpreget og gjenkjenneligheten, men åpner samtidig opp det visuelle uttrykket og gir større fleksibilitet og brukervennlighet.

Har du ikke opplevd Gurispelet enda, så anbefaler jeg virkelig en tur ut til Smøla i uke 28. Jeg tør påstå at du ikke vil angre – bare husk å ta med lommetørkle!

{

Petchy leverer alltid høy kvalitet på tjenestene sine. Solveig er spesielt lydhør overfor kundens behov og er flink til å fange opp det usagte. Hun er heller ikke redd for å korrigere deg hvis du er på feil spor. Vi har hatt stor hjelp av henne i merkevarebyggingen og markedsføringen av Fru Guri av Edøy.

Ja! Jeg vil også ha en kick-ass identitet!

Hurra! Så kult at du er klar for å gi merkevaren din et løft! Da har jeg gode nyheter til deg: du er kommet til riktig sted. La oss ta en prat så finner vi sammen ut hvordan jeg kan hjelpe deg!