UMAMI + MARE = UMARE

Oppvokst i fjæresteinene, som den smølværingen jeg er, burde jeg være godt kjent med tang og tare – men jeg har aldri egentlig tenkt tanken på å ta dem med inn på kjøkkenet. Her har jeg visst gått glipp av noe, for nå er bruk av alger som kulinarisk råvare virkelig i vinden! Umare er en serie gourmetprodukter laget av nettopp tang og tare. Høstet for hånd i Smølas vakre skjærgård – og foredlet med omtanke og nennsom hånd. Spennende!

Malin og Øyvind, som står bak konseptet, tok kontakt med meg for å få hjelp til å skape et brand for produktene sine; inkludert navnevalg, utvikling av visuell identitet og utforming av emballasje. Det er fantastisk givende å få være med en kunde gjennom hele denne prosessen, og jeg er stolt av å kunne vise dere resultatet her!

Navnet Umare spiller på en kombinasjon av «mare» (latinsk for hav) og «umami» (som betyr «god smak» på japansk). Umami er den femte smaken ved siden av surt, søtt, salt og bittert – og smaksstoffene i alger gir smak av..? Jepp, du gjettet det: umami.

Produktserien skal lanseres både nasjonalt og internasjonalt, og det er lagt stor vekt på at den visuelle identiteten skal kommunisere kvalitet og eksklusivitet. Selve logoen er typografisk, enkel og elegant, med en bølge som knytter bokstavene sammen og hinter til opprinnelsen av produktet. Et enkelt og stilisert ikon basert på det norske flagget brukes enten sammen med logoen eller frittstående, for å underbygge hvor produktene kommer fra. I tillegg til logoen er det definert et mønsterelement av stiliserte bølger, som gir den visuelle identiteten særpreg og fleksibilitet.

Hovedfargen i identiteten er en dyp blå farge som gir assosiasjoner til havdypet – men det er også definert tre skarpere farger som skal representere de forskjellige algetypene på produktnivå: brunalger, rødalger og grønnalger. Bruken av disse er sparsommelig, og kun i forbindelse med det enkelte produkt.

[Bakgrunnsfoto på emballasjebildet er tatt av Wigdis Wollan]

 

Ja! Jeg vil også ha en kick-ass identitet!

Hurra! Så kult at du er klar for å gi merkevaren din et løft! Da har jeg gode nyheter til deg: du er kommet til riktig sted. La oss ta en prat så finner vi sammen ut hvordan jeg kan hjelpe deg!