Identitet & emballasje for Smøla Salmon

Smøla Salmon produserer røkt laks av ypperste klasse. Laksen røykes på ferske einer på tradisjonelt vis, og representerer et stolt håndverk bygd opp over flere generasjoner – med kortreiste råvarer i verdensklasse. Rolf Lillehaug, som var ivrig kilenotfisker, hadde også et lite røkeri hvor han skaffet seg kompetanse som hans sønn Magne Lillehaug ved Smøla Havfiskesenter har videreført i en årrekke. Nå er det tredje generasjon Lillehaug som har tatt over de tradisjonsrike oppskriftene fra tidlig på 1900-tallet – og de ønsket å bygge en sterk merkevare rundt sitt kvalitetsprodukt for å nå ut til et enda bredere marked, både i Norge og resten av Europa.

Med Smøla Salmons lidenskap for kvalitet og familietradisjoner i bunn, er det utviklet en stilren og klassisk visuell identitet som skal appellere til et eksklusivt internasjonalt marked. I logoen møtes to stiliserte laks i en klassisk «S» hvor seriffene i bokstaven blir til fiskenes spord. Typografien forøvrig er holdt i en klassisk og elegant sans serif, med innslag av en håndskrevet font som gjenspeiler håndverket og den tradisjonelle produksjonsmetoden.

For å tilføre litt wow-faktor er det brukt en lakserød farge som en uventet og leken kontrast til den klassiske sorte som er bærende for resten av den visuelle identiteten. Et enkelt og minimalistisk dekorelement av lyse linjer på lakserød bakgrunn gir assosiasjoner til marmoreringen i fiskekjøttet.

Kunden hadde et gammelt foto som de ønsket å bruke i profileringen, som en hyllest til opphavsmannen. For å knytte dette fotoet sammen med resten av identiteten (og samtidig løse utfordringen med bildekvalitet) er bildet gitt en rastereffekt i den samme sortfargen som er brukt gjennomgående. Resultatet er en fin bro mellom gammel tradisjon og et moderne uttrykk.

Emballasjen er enkelt utformet med tanke på at produktet skal være i fokus. Med et magebånd som passer både til hele sider av laks og til mindre biter, holdes produksjonskostnadene nede uten at det går på bekostning av helheten. Samtidig forblir selve produktet synlig. Win win!