I disse dager er det to år siden Petchy så dagens lys, og i dag kan jeg stolt presentere «nye» Petchy! Les videre for å finne ut hvorfor jeg har valgt å gjennomføre en rebrandingprosess og hvordan prosessen har foregått.

Det var en gang en designer som hadde sagt opp jobben sin og skulle starte på nytt… Som så mange bedrifter i oppstartsfasen, var også min førsteprioritet å «bare komme igang» – for penger må man jo tjene, ikke sant? Logoen ble utformet, det fikk være «godt nok», og den har jo saktens gjort jobben sin den altså, det er ikke det. Men siden oppstarten i 2016 har imidlertid min visjon og mine mål for Petchy forandret seg. Mye. Blant annet har jeg valgt å satse i hovedsak på branding og identitetsdesign, i stedet for å fortsette som en «all-rounder» – det har vært en gradvis modning og overgang, men igrunn nokså naturlig all det tid det er dette jeg både kan best og liker best å jobbe med. Over tid begynte jeg å kjenne på at den eksisterende logoen faktisk ikke reflekterte meg og mine visjoner for merkevaren Petchys personlighet. Jeg hadde vokst ut av den og følte meg litt ukomfortabel, som om den var en olabukse med litt dårlig passform. Ja, dere vet… en sånn som bare siger ned og gir rørleggersprekk uansett hvor mange ganger man forsøker å heise den på plass. Ikke bra.

Den gamle identiteten føltes alt for formell, og jeg ønsket meg et brand som var litt mer «quirky», litt mer «designer», litt mindre stiv, litt mer leken, litt mer meg – men samtidig enkel og grafisk. Det var på tide å ta grep!

Så, hva gjorde jeg? Jo, jeg begynte på nytt. Og denne gangen tok jeg meg den tiden jeg ikke hadde sist: jeg startet prosessen for 6 måneder siden og gikk helt tilbake til det aller mest grunnleggende: Hvem er egentlig Petchy? Slike prosesser tar tid for å modnes, og dette er også grunnen til at jeg svært sjelden ønsker å ta på meg hasteoppdrag som helst skal være ferdige «i går». Det gikk med noen mange uker til å jobbe meg gjennom den underliggende strategien (ved hjelp av mitt eget arbeidshefte, ironisk nok) og en hel del grubling fram og tilbake før jeg var klar for å ta fatt på selve designprosessen, og enda et par måneder før det endelige resultatet var klart.

Den nye logoen har sitt utspring i en didone font, hvor de enkelte bokstavene er forenklet ned til det absolutte minimum som skal til for at merkenavnet Petchy fremdeles skal være lesbart. Slik er det skapt et dynamisk og litt «quirky» uttrykk som samtidig er stramt og rent. Fargepaletten er lett og lys, med sort, hvitt og en fresh og ren mintfarge. Typografien er for det meste holdt veldig stilren, med en moderne geometrisk grotesk som finnes i 9 ulike snitt. Som en litt uventet piff kommer Petchyscript, en egenutviklet skrifttype basert på min egen håndskrift. Dette er en feature-font, som skal brukes sparsommelig og med omhu, for å tilføre den visuelle identiteten en personlig touch. Du får noen smakebiter i dette innlegget, men se gjerne hele profilmanualen her, eller ta en titt på det mer forenklede brand boardet.

For deg som petchykunde betyr dette først og fremst at du får en tydeligere og mer spisset samarbeidspartner som nå er enda mer dedikert til å hjelpe deg å bygge en sterk merkevare!

Trenger du hjelp til å gjøre justeringer som får ditt brand til å skinne? La oss ta en prat: send meg en mail eller book et uforpliktende møte (videomøte fungerer supert om du ikke holder til nær meg) så ser vi hva vi kan gjøre sammen!