Navnet skjemmer ingen, eller? Alle som har barn vet at å velge navn til barnet kan være en prøvelse – et navn er jo ment å vare livet ut! Og navnet som dere synes er verdens fineste, kan du være sikker på at noen andre synes er grusomt. Å velge navn til en merkevare er minst like krevende.

Det er ikke uvanlig å pløye gjennom hundrevis av potensielle navn, før man lander på et som funker og som er tilgjengelig.

Et godt navn er tidløst, lett å uttale og lett å huske. I likhet med en merkevares visuelle virkemidler, må også navnet være med å formidle merkevarens kjerneverdier og personlighet – det kommer tross alt til å brukes i alt fra telefonsamtaler, eposter og websider til emballasje, visittkort og  presentasjoner. Særlig viktig er et godt navn i situasjoner hvor visuelle virkemidler ikke er tilgjengelige; som for eksempel i radioreklamer eller når noen nevner bedriften din i en samtale.

Jeg har laget et arbeidshefte for å hjelpe deg igang med å finne det perfekte navnet til merkevaren din. I heftet finner du en oversikt over forskjellige typer navn, mitt forslag til en kreativ og effektiv navneprosess, en hendig sjekkliste – og noen tips til ressurser som kan være til hjelp om du står fast. Jeg vil på det sterkeste anbefale å involvere flere i prosessen, og jobbe gjennom tipsene i heftet i en felles workshop. Jeg har bistått flere bedrifter med deres navneprosess, så dersom du skulle ha behov for noen til å lose dere gjennom en slik workshop og prosess: ta kontakt for et tilbud.

Hvis du ikke allerede har definert din merkevares misjon, visjon og kjerneverdier, anbefaler jeg at du jobber deg gjennom arbeidsheftet «Veien til ditt unike brand starter her!» først. Det kan du også laste ned helt gratis.

Lykke til!

"