OK, så nå tenker du kanskje «Huh? Sier du at det ikke er nok med én logo? Hva i all verden skal jeg med flere? Og er det ikke sånn at man må være så konsekvent og gjenkjennelig hele tiden – dette her henger jo ikke på greip…» 

Joda, det gjør det skjønner du. Henger på greip, altså. Og hvis du har 5 minutter av tiden din å avse, så skal jeg prøve å forklare! For at du skal kunne bruke elementene i den visuelle identiteten din på en helhetlig og konsekvent måte, så må de nemlig være fleksible nok til at du kan bruke dem i en hel rekke forskjellige instanser. Her er noen eksempler på logovariasjoner du kan komme til å få bruk for, og i hvilke situasjoner de typisk brukes:

PRIMÆRLOGO

Primærlogoen er akkurat det navnet tilsier: hovedlogoen. Det er denne som ofte utformes først, og det er den du vil komme til å bruke mest.

SEKUNDÆRLOGO

Dette er en variasjon av hovedlogoen, og kan variere ut ifra ditt brands individuelle behov. En sekundærlogo kan inneholde de samme elementene som primærlogoen, men har ofte en annen layout eller en annen måte å kombinere de ulike elementene på. Men den kan også bruke bare et eller to av elementene fra primærlogoen. Hvis hovedlogoen f.eks. er satt sammen av ikon, logotype og tagline, kan disse elementene også brukes hver for seg – avhengig av bruksområde og behov.

Det er flere grunner til at du kan få bruk for en sekundærlogo. Noen ganger er plass en utfordring; hvis det ikke er nok plass til en stående logo, så trenger du kanskje en liggende versjon – eller omvendt. Hvis du har en tagline under hovedlogoen, er det ikke sikkert at den er leselig hvis den skal trykkes veldig smått, så da er det bedre å bruke en variant uten tagline. Mange har også flere fargevariasjoner av logoen sin: blant annet kan det være lurt å ha en ensfarget, en hvit og en sort variant – det kan redusere trykkekostnader og gi deg mer fleksibilitet når det kommer til plassering.

IKON

Dette er en veldig forenklet versjon av primærlogoen, og består ofte kun av et symbol eller initialene i merkenavnet. Her har man skrella vekk så mye som mulig av detaljene, uten at man mister gjenkjenneligheten. Denne logovarianten brukes ofte som favikon (den bittelille logoen som vises på fanen i nettleseren) eller som profilbilde i sosiale medier, men kan også brukes som et dekorativt element, som stempel, klistremerke, i epostsignaturer eller som vannmerke på bilder.

KORT OPPSUMMERT

Hver logovariant har forskjellige bruksområder. Disse avhenger selvfølgelig av akkurat ditt brands konkrete behov, og hvordan du bruker logoen. Det finnes eksempler på brands som bruker primærlogoen i alle instanser, men disse tilhører mindretallet. Og hva med framtidig bruk? Når du etablerer et brand er det vanskelig å spå nøyaktig hvordan det vil utvikle seg over tid, og hvordan logoen må kunne forandre seg i takt med den utviklingen. Da er det vel bedre å være forberedt på alle mulige eventualiteter, og ha en tilpasningsdyktig visuell identitet allerede fra første dag?

Det beste er å ha den rette logoen til riktig bruk i riktig situasjon. Alltid. Det betyr i realiteten at én logo ikke er tilstrekkelig. Noen ganger må du bruke primærlogoen for å introdusere merkevaren og bygge gjenkjennelighet – mens andre ganger trenger du bare å skape en tilknytning til primærlogoen; som for eksempel et vannmerke i hjørnet av et bilde.

Tenk alltid på merkevaren din som en helhet. For å kunne framstå helhetlig og bygge gjenkjennelighet over tid, er det overordnede uttrykket essensielt. Har du flere logovariasjoner tilgjengelig, har du fleksibiliteten du trenger, samtidig som du alltid er «on brand». Det blir litt som å ha flere gensere i klesskapet, slik at du kan velge hvilken som passer til anledningen – ullgenser til skituren, mohairgenser til fest eller bomullsgenser til hverdags – samtidig som det alltid er din unike personlighet som skinner igjennom!

Dette er også grunnen til at jeg aldri lager «bare en logo» for kundene mine. Bestiller du visuell identitet hos Petchy, får du alltid levert både primærlogo, sekundærlogo(er) og ikon – alle i farge(r) + sort og hvit, og i alle nødvendige filformater. Du får også alltid med et brand board (som et minimum) eller en profilmanual som er tilpasset dine konkrete behov. Ta kontakt for mer informasjon eller for å bestille.