En artikkel om papir i 2017? Er ikke papirets æra over nå som de digitale flatene blir en stadig større del av hvordan vi kommuniserer? Spør du meg, er svaret nei. Dopapir, gavepapir, kopipapir, papp… de fleste av oss bruker papir i ulike former hver dag, og reflekterer ikke noe særlig over det. Det er jo bare papir! For en designer, derimot, er ikke papir «bare papir». Det burde det ikke være for deg heller.

 

Betegnelsen papir (fra gresk pápyros, «papyrus») stammer fra egypterne som laget et papirlignende stoff ved å skjære opp papyrusplantens marg i tynne plater som ble limt sammen i to lag. Men papyrusrullene var skjøre og har lite til felles med det vi kjenner som papir i dag. Papir fremstilles av fibrer fra trevirke og andre råstoffer (det finnes faktisk papir som er laget av elefantbæsj – og nei, det lukter ikke, jeg har testet) som frigjøres ved mekaniske og kjemiske prosesser og forenes ved papirfabrikasjonen til et sammenhengende ark. De spesielt interesserte kan forøvrig klikke seg videre og lese i detalj om papirproduksjon her, men jeg vil heller snakke om hvorfor du bør tenke på mer enn bare pris når du velger papir til din neste trykksak.

Det er fort gjort å velge det billigste papiret når du skal bestille trykksaker. Det er lettvint, det er kostnadseffektivt… ok, det er omtrent det eneste positive jeg kan komme på. For all del, hvis du skal trykke en masseutsendelse av flyere eller tilbudsaviser: kjør på med billigste sort. Men firmabrosjyren din, den som skal kommunisere merkevaren din til kundene dine og forhåpentligvis ikke havne rett i resirkuleringsdunken, den fortjener så uendelig mye bedre enn som så!

 

Papir kan spille en viktig rolle i din visuelle identitet

Ja, faktisk. I dagens marked er behovet for å være synlig større enn noen gang. Men det er ikke lenger nok å bare være synlig; du må være unik og minneverdig også. Riktig valg av papir er en viktig del av helhetsinntrykket – la oss ta en titt på hvordan:

Scenario 1: La oss tenke oss at du driver et firma som leverer økologiske grønnsakskasser på døren. Du brenner for å ta vare på miljøet og er opptatt av at firmaets miljøprofil skal være tydelig for kundene dine. Velger du da A) et høyglanset papir av nyfiber – eller B) et 100% resirkulert og svanemerket ubestrøket papir? Et ubestrøket og ubleket papir, gjerne med synlige fibre, vil være med på å understreke og synliggjøre firmaets kjerneverdier. Her ville for eksempel Keaykolour 100% Recycled Particles Moonlight være et godt alternativ.

Scenario 2: Tenk deg så at du driver et konsulentfirma, la oss si i IT-bransjen. Dere ønsker å framstå som profesjonelle, men samtidig med en liten snert – dere er framtidsrettede og cutting-edge, og er ute etter å vise kundene at dere er hakket kvassere enn de andre aktørene i bransjen. Velger dere da A) det samme papiret som alle andre, et helt greit og kostnadseffektivt bestrøket papir – eller B) slår dere til med et spesialpapir som gir mottakeren den litt ekstra spesielle følelsen når de står med et brev eller visittkort fra dere i hånda? Hva om dere for eksempel valgte et papir fra ArjoWiggins’ Curious Collection istedet – som for eksempel Curious Touch, som kjennes nesten som ferskenskall å ta på. Eller Curious Matter, som har en overflate som minner om den fineste sandstrand.

Scenario 3: Det er bare å venne seg til kjappe rollebytter her, for nå vil jeg du skal tenke deg at du driver hotell – et litt eksklusivt hotell med flott beliggenhet i vakker natur. Du har et unikt konsept hvor du tilbyr gjestene dine en totalopplevelse med overnatting, aktiviteter og kvalitetsmat av lokale råvarer. Du vil at brosjyren din skal gi potensielle gjester en smakebit av hva de vil oppleve om de bestiller et opphold hos deg, så det er viktig at de flotte bildene av omgivelsene, interiøret og ikke minst den deilige maten, kommer til sin rett. Velger du A) hvilket som helst papir som ditt lokale trykkeri har på lager, eller B) et kvalitetspapir som både føles godt å ta på og i tillegg gir god bildegjengivelse? Hva med å vurdere for eksempel Munken Lynx, som med sin ubestrøkne, glatte overflate og naturlige hvite fargetone tilfører bilder et genuint preg og gir en eksklusiv, men likevel svært ekte og naturlig følelse?

Riktig papirvalg = merverdi

Som eksemplene over illustrerer: det riktige papiret kan være en integrert del av designuttrykket, ikke bare en hvilken som helst overflate å trykke et budskap på. På samme måte som man bruker farger, typografi og foto for å skape et uttrykk, kan også papirvalget brukes til å understreke budskapet ditt eller bedriftens visjoner. Brukt riktig kan papir tilføre en trykksak merverdi – mens feil papirvalg kan gjøre det motsatte. Hvis du i tillegg begynner å se på hvilke muligheter som ligger i forskjellige ekstraeffekter trykkeriet ditt kan tilby… da har du plutselig muligheten til å gjøre en helt vanlig trykksak om til et glimt av din merkevares unike personlighet.

 

Men er det ikke dyrt med sånn fancy papir?

Tja, det kommer an på hva man legger i dyrt. Å bruke et papir som yter merkevare og budskap rettferdighet, bør heller ses på som en investering. Har du et stramt budsjett og en hundresiders katalog som skal trykkes i flere tusen eksemplarer, er det forståelig at det rimeligste alternativet frister. I slike tilfeller trenger man ikke tenke «alt eller ingenting» – kanskje kan omslaget trykkes på det foretrukne papiret, mens man bruker et rimeligere alternativ til materien? Om man sparer litt på kruttet når man skal produsere en flyer med relativt kort levetid, så kan man heller dra til litt ekstra og lage en virkelig lekker brosjyre, som bare skriker etter å bli håndtert, bladd i og lest? Dette kan en god designer hjelpe deg med, slik at papiret du velger spiller på lag med både brand og budsjett!