Du har brukt x antall kroner av budsjettet ditt på å få utviklet en lekker visuell identitet som virkelig har fanget essensen av merkevaren din, og nå sitter det langt inne å bruke enda mer penger på sånne «designgreier». Vet du, jeg skjønner det godt. Jeg er gründer selv, og vet at man ofte må prioritere beinhardt når det kommer til hva hver krone skal brukes på. Jeg vil likevel gjerne fortelle deg hvorfor det kan være smart å øremerke litt av budsjettet til designtjenester – og å se på det som en investering, ikke en utgift. 

1: Med fare for å gjenta meg selv: Du har brukt x antall kroner av budsjettet ditt på å få designet en lekker visuell identitet som virkelig har fanget essensen av merkevaren din

Hvis du har investert både tid og penger på å hyre en designer, er det uklokt å forsøke å gjenskape det samme visuelle uttrykket på egen hånd. Selv små variasjoner i font- og fargebruk kan gi store utslag for det visuelle uttrykket, og du risikerer i verste fall å svekke merkevaren gjennom å miste helheten i den visuelle kommunikasjonen. En designer vet hvilke fonter og farger som skal brukes og hvordan. Han/hun vet hva som er korrekt plassering og bruk av logo og andre designelementer, og vil alltid sørge for at helheten i din visuelle identitet ivaretas og representerer merkevaren din på best mulig vis.

 

2: Tid er penger

Sannsynligheten er stor for at den designjobben du bruker mange timer og mye frustrasjon (og kanskje også litt bannskap) på å sette sammen i Photoshop, hadde blitt utført bedre og på under halve tiden av en erfaren designer som både har riktig verktøy for jobben OG kunnskapen til å bruke dem. I tillegg har de fleste designere god peiling på kostnadseffektive måter å produsere diverse materiell på; som for eksempel hvilke papirformater som har mindre svinn – og dermed gir gunstige trykkpriser.

La ekspertene ta seg av designjobben, så frigir du tid som kan brukes på det du gjør best. Det vil lønne seg i lengden!

 

3: Førsteinntrykket teller

Når du møter noen ansikt til ansikt har du 7 sekunder på deg til å gi et godt førsteinntrykk. Det er ikke lenge. Men sammenlignet med når noen møter merkevaren din på nett eller trykte medier er det et helt hav av tid. 0,2 sekunder (jadda, du leste riktig) er tiden det tar noen å danne seg et førsteinntrykk av ditt brand når de besøker nettsiden din for eksempel. Shit banditt! Det er under et halvt sekund, det. Du rekker nesten ikke blunke engang.

Middelmådig design kan altså, satt på spissen, skremme vekk potensielle kunder før de engang har fått lest om hvor fantastisk ditt produkt eller din tjeneste er. Ikke akkurat optimalt, eller? En profesjonell designer har kunnskapen og ferdighetene som skal til for å gi ditt brand et konkurransefortrinn i møte med nye og eksisterende kunder.

 

4: Du vil oppnå resultater

Du har kanskje en idé om hvordan du vil at markedsmateriellet ditt skal se ut, og noen tanker om hva du ønsker å oppnå, men får det ikke til å se riktig ut når du skal få det ned på papiret (eller skjermen)? En god designer vil kunne gå gjennom dine idéer og mål med deg, sette dette i sammenheng med ditt brand sine kjerneverdier og visuelle identitet – og deretter sørge for at sluttrerultatet ikke bare ser bra ut, men også bidrar til at du oppnår forretningsmålene du hadde satt deg.

 

5: Du har andre ting du heller vil bruke tiden din på

Trening. Søvn. Ungene. Kjæresten. Fjellturer. Søte kattevideoer på YouTube. Tid med venner. Å lese den boka du aldri får lest. Leirdueskyting. Egentid (åh, herrrlige egentid). Gaming. Malekurs. Langweekend i London. Facebook. Tur med hunden. Gullrekka. Mekke bil. Bake boller. Kompis-/venninnetur. Kommentarfeltene i nettavisene. Hyttekos. Ja, eller å tjene penger (se punkt 2).

TILBUD: OPPFØLGINGSPAKKE

For å gjøre det litt lettere å outsource designjobben, tilbyr jeg en egen oppfølgingspakke. Bestiller du denne pakken får du inntil 5 timer som du kan bruke til det du måtte ønske av mine tjenester til rabattert pris: kr 4 400. Du sparer altså 20%, og kan slappe av i visshet om at helheten i din visuelle identitet ivaretas!

Tilbudet gjelder for kunder som bestiller eller har fått utformet visuell identitet og/eller profilmanual hos Petchy. Timene i oppfølgingspakken må benyttes innen 6 mnd fra ordredato. Pris er eks. MVA.

 

DIE HARD DIY?

Hvis du fremdeles står fast ved at du ønsker å gjøre designjobben selv, så har jeg et par tips til deg:

Invester i en detaljert profilmanual – og følg den til punkt og prikke. En detaljert profilmanual, ofte også kalt brand guidelines, legger føringer for korrekt bruk av den visuelle identiteten, og er et essensielt verktøy for å sikre helheten dersom du selv eller noen andre skal lage grafisk materiell for merkevaren din. Her vil du få retningslinjer for korrekt bruk av farger og fonter, korrekt plassering av logo og andre designelementer, bildestil, tone of voice og andre elementer som sammen skaper ditt helhetlige brand. Ta gjerne kontakt om du ønsker bistand med å få utformet profilmanual.

Skaff deg de riktige verktøyene – og lær deg å bruke dem. Adobepakken har etablert seg som det selvfølgelige førstevalget innen designverdenen. Dersom du skal produsere materiell på egen hånd, vil jeg anbefale at du starter her. Du vil sannsynligvis ha størst nytte av InDesign (til å sette opp trykksaker som annonser, plakater og brosjyrer, og produsere trykklare PDF-filer av disse) og Photoshop (til bilderedigering, samt å produsere bildefiler til digital bruk). Men vær advart: læringskurven er relativt bratt, og man blir ikke nødvendigvis snekker av å eie en hammer. Vær forberedt på at du må investere en god del tid i å lære deg hvordan du bruker disse programmene, og at det er lett å ende opp med inkonsistent visuelt uttrykk over tid – noe som igjen vil gjøre merkevaren din svakere. Det er også mulig å få utformet maler som man selv kan redigere i den relevante programvaren. Det er da vanlig å betale en designer for selve utformingen + et avtalt beløp for frikjøp av originalfilene.