Du tenker kanskje at branding bare er sånn som de store aktørene driver med? At det ikke er verd å investere dyrebare timer og kroner i sånt hvis man er en liten bedrift? Tvert imot, sier jeg – merkevarebygging er minst like viktig for små bedrifter som for store konsern. Det spiller nemlig ingen rolle om du driver et stort konsern eller om du driver enkeltpersonforetak fra gjesterommet; merkevaren din er det som skiller deg fra alle andre. Og i en verden hvor det omtrent er umulig å finne en nisje som ingen andre har tenkt på, så må du differensiere deg fra konkurrentene hvis du vil bli lagt merke til og husket.

 

Det er derfor det er så essensielt å skape et særegent brand. Og husk at en merkevare aldri er «bare en logo», men summen av hvem du er, hva du står for, hvordan du framstår, alt du gjør, din attitude, din personlighet – som sammen blir til et sett med emosjonelle assosiasjoner hos dine kunder.

For små og mellomstore bedrifter blir branding ekstra viktig. Hvordan skal du ellers bli synlig blant de store aktørene; og ikke minst i vrimmelen av andre små og mellomstore bedrifter? Men hvor begynner man? Her er fem kjappe tips:

 

1. HA KJENNSKAP TIL MÅLGRUPPE OG MARKED

Det hjelper ikke hvor fint hus du bygger; uten et solid fundament står det ikke lenge! På samme måte er det essensielt å ha en forståelse for målgruppen din og markedet du opererer i, for det er dette som er selve grunnmuren for merkevaren din. Hvem selger du til? Hvorfor trenger de ditt produkt? Hva trigger dem? Finnes det konkurrenter som tilbyr det samme som din bedrift? Hvem er de, hva gjør de bra, og hva gjør de mindre bra? Finnes det en nisje i markedet, som du kan utnytte?

Her kunne man ramset opp tusen spørsmål til, men essensen av det jeg vil fram til er at å finne ut hva målgruppen din liker/trenger og hvor mye de er villig til å betale for det gir deg nødvendig innsikt som du kan bruke for å utvikle merkevaren din. La deg styre av kundenes faktiske ønsker og behov, ikke av hva du tror de vil ha. Hvis markedet allerede flyter over av konkurrenter som tilbyr det samme som du, så må du jobbe desto hardere for å bli kundenes førstevalg. Tenk igjennom hva som er ditt unike salgsargument – grunnen til at noen skal velge ditt produkt i stedet for et tilsvarende. Hva gjør du, som skaper verdi for dine kunder?

 

2. FØRSTEINNTRYKKET ER KJEMPEVIKTIG!

Din visuelle identitet er ofte en forbrukers første møte med merkevaren din, så sørg for at du gjør et godt inntrykk! Ville du gått på en første date eller et jobbintervju kledd i en litt sigen joggebukse? Neppe. Jeg vil råde deg til å hyre en dyktig designer som har kunnskap om hva som skal til for å skape en visuell identitet som reflekterer din bedrifts kjerneverdier og personlighet. Det er en smart investering!

Et velklingende navn er også verd å nevne her – er du sikker på at navnet du har valgt for bedriften eller produktet sier de riktige tingene og gir de riktige assosiasjonene?

3. VÆR UNIK

Ikke prøv å etterligne større brands, skap heller din egen unike identitet. Tenk på merkevaren din som en person, et individ med en unik personlighet som kommer til syne i måten de møter verden på. Fra måten du svarer på telefonen til budskapet i en annonse; finn dine egne små quirks og la dem skinne gjennom i alt du gjør. Slik fanger du kundenes interesse og framstår som minneverdig.

4. VÆR KONSEKVENT OG TYDELIG

Ved å opptre på samme måte og med samme budskap på tvers av alle flater og kontaktpunkter, skapes et gjennomgående helhetsinntrykk som er med på å bygge troverdighet og tillit. En designmanual som legger føringer for korrekt bruk av den visuelle identiteten er et nyttig verktøy, men husk at også alt det andre du gjør påvirker helhetsinntrykket kundene sitter igjen med. «Live your brand», som det så fint heter på engelsk! Vær tro mot bedriftens verdier, og konsekvent og tydelig i møte med dine kunder, så vil du bli oppfattet som en seriøs aktør og dermed stå sterkere i markedet.

5. IKKE LOV MER ENN DU KAN HOLDE

Å gi løfter som du ikke klarer å innfri er noe av det aller verste du kan gjøre for merkevaren din. Lover du kundene dine en Michelin-verdig matopplevelse, når du i realiteten serverer kjøttkaker med brun saus og kålstuing – da er du fort ute å kjøre. Og ikke fordi kjøttkaker ikke er godt, for det er det jo! Men du har skapt et sprik mellom det kundene forventer å få og det de faktisk får, og da er sjansen stor for at de går skuffet hjem. Sannsynligvis vil de også fortelle andre om skuffelsen, og da er veien til dårlig omdømme kort. Ha heller som mål å levere litt mer enn kundene forventer, så er sannsynligheten stor for at de kommer tilbake!

 


 

Merkevarebygging er et enormt fagfelt, men det trenger ikke gjøres så komplisert. Har du disse fem tingene på plass har du et veldig godt utgangspunkt for videre arbeid!

Er du klar for å ta ditt brand et steg videre? Ta gjerne kontakt om du ønsker å vite hvordan jeg kan hjelpe deg å definere merkevaren din og skape en minneverdig identitet!