I løpet av mine 15 år i designbransjen har jeg jobbet med mange forskjellige kunder. Noen har erfaring med å kjøpe designtjenester – men de fleste har det ikke. Det kan føre til frustrerende situasjoner for både designer og oppdragsgiver hvis den grunnleggende forståelsen av prosessen ikke er tilstede, men det slo meg her en dag at det finnes en veldig enkel måte å unngå dette på: kommunikasjon. For hvordan kan en oppdragsgiver vite hva som skal til for å få til et godt samarbeid med en designer (og dermed mest mulig igjen for det de investerer i design), hvis ingen har fortalt dem det?

Derfor har jeg laget en oversikt over de vanligste punktene som kan være en kilde til frustrasjon i samarbeidet mellom oppdragsgiver og designer, som jeg håper kan være til nytte neste gang du skal kjøpe designtjenester!

1. ER DERE EN GOD MATCH?

Neida, jeg driver ikke reklame for nettdatingtjenester her, men før du hyrer en designer er det en fordel å gjøre litt research for å øke sjansene for et godt samarbeid. Ta deg tid til å se igjennom portfolioen til potensielle designere for å se hvilke typer oppdrag de har gjort tidligere. Snakk med andre oppdragsgivere; er de fornøyde med samarbeidet? Hvorfor/hvorfor ikke? Ta gjerne en telefonsamtale eller avtal et uforpliktende møte enten det er fysisk eller via Skype – da er det ofte lettere å danne seg et inntrykk av hvordan et potensielt samarbeid kommer til å fungere. Det er viktig at du føler at du kan stole på designeren du velger, og at dere er på samme bølgelengde. Det skal ikke føles «kleint» å komme med konstruktive tilbakemeldinger underveis i prosessen – og det gjelder begge veier. En god designer vil etterstrebe å være en god og langsiktig samarbeidspartner for sine kunder, og det får man ikke til hvis man har komplett personlighetskræsj.

2. HA EN FORMENING OM BUDSJETT OG TIDSFRISTER

De fleste designere er ikke ute etter å lure kundene sine til å betale så mye som mulig. Noen er kanskje det, men de finner fort ut at det ikke lønner seg i lengden. Så ikke vær redd for å «avsløre» budsjettet ditt til designeren – når vi vet hva vi har å jobbe med, kan vi nemlig sammen finne ut hvordan vi kan få størst mulig effekt ut av de midlene som er tilgjengelig. Det er også lurt å være ute i god tid. Selv om de fleste designere vil strekke seg langt for å nå en deadline, så har vi også bare det samme antallet timer i døgnet som alle andre – og sjansen er stor for at du ikke er deres eneste kunde. Kort oppsummert: vær realistisk både med tanke på tidsfrister og budsjett. En designer er ikke en tryllekunstner (men hvor kult hadde ikke det vært?!) så sett av nok tid og ressurser til at han eller hun kan gjøre en god jobb, slik at alle parter kan være stolte av sluttproduktet.

3. TENK PÅ MÅLGRUPPE OG ØNSKET EFFEKT

Få ting er mer frustrerende enn å kaste bort tid og penger. For å unngå feilkommunikasjon og unødvendige korrekturrunder, er det smart å ha tenkt nøye gjennom hva som er målet med prosjektet før du gir designeren klarsignal til å begynne; hva er budskapet og hvem er målgruppen? Involver aller helst designeren i denne prosessen fra starten av, slik at alle parter er klare på hva man ønsker å oppnå. Designere er nemlig problemløsere by default: å finne ut hvordan man kan løse konkrete utfordringer og/eller oppnå ønsket effekt er jobben vår – design er verktøyet vi bruker.

4. DEFINER OMFANG OG INNHOLD

Hvor mye koster det å få utformet en brosjyre? Hva koster en nettside? Eller som de sier i engelsktalende land: «how long is a piece of string?» Selvfølgelig er det kjipt å få en overraskende ekstraregning fordi den brosjyren plutselig måtte få åtte sider til, eller fordi nettsiden måtte omstruktureres i siste liten! For å unngå slike scenarioer er det viktig at du tar stilling til prosjektets omfang før du gir designeren grønt lys til å sette igang. Planlegging, strukturering og enda litt mer planlegging er svaret. Sett av tid til å produsere tekst og bilder i forkant, slik at designeren kan ta stilling til hvor mange sider brosjyren må være for at alt innholdet skal få plass. Lag gjerne en sidedisposisjon sammen med designeren i forkant. Tenk igjennom innholdet på nettsiden din, og sett av tid (helst sammen med designeren) til å tenke igjennom hvordan dette kan struktureres for å gi en god brukeropplevelse. Litt innsats i forkant av prosjektet kan spare deg for både penger, tid og frustrasjon.

5. SE ETTER INSPIRASJON

Ofte vet man ikke hva man vil ha før man ser det. Det kan være lurt å ta en runde med research så du kan vise designeren din eksempler på visuelle uttrykk du liker eller nettsider du synes fungerer godt. Pinterest er gull verd i så måte, her finnes det nærmest uendelig med inspirasjon på alt fra logoer og brosjyrer til emballasjedesign og nettsider. På Kuler eller ColourLovers kan du søke gjennom og la deg inspirere av tusenvis av fargepaletter. Og på Awwwards finner du lassevis av inspirasjon til nettsider. (Internett, dere – hva skulle vi gjort uten?!) Klipp ut bilder fra magasiner, ta bilde hvis du kommer over noe du liker stilen på. De fleste designere vil sette pris på å få et lite innblikk i hvilket visuelt uttrykk du ser for deg. Men, og det er et viktig men: husk at du skal la deg inspirere, du skal ikke kopiere! Som designere liker vi dårlig å bli bedt om å kopiere en annen designers arbeid – for det første er det et brudd på åndsverkloven (og en god designer vil uansett si nei til dette) og for det andre ender du opp med et uttrykk som ikke er ditt eget. Vis heller designeren din eksempler på hva du liker, og forklar hvorfor – så vil han eller hun bruke det som utgangspunkt for å skape noe unikt bare for deg!

Ooops, jeg sa vel fem ting? Skitt au, her er et bonuspunkt:

6. STOL PÅ DESIGNEREN DIN

De færreste av oss ville stått bak elektrikeren eller rørleggeren og fortalt dem hvordan de burde utføre jobben sin. På samme måte: prøv å unngå å falle for fristelsen til å detaljstyre et designprosjekt. Det er oppskriften på «hvordan drepe kreativiteten», og få ting er mer demotiverende for en designer. Det betyr selvfølgelig ikke at du ikke kan komme med konstruktive idéer og innspill underveis, men når du først har leid inn en fagperson til å utføre et stykke arbeid så får du mest ut av det om du klarer å gi slipp på kontrollen og gi designeren rom til å utføre det han eller hun kan best. Hvis du har fulgt rådene i punkt 1-5 over har du jo allerede funnet en designer du stoler på, med kompetansen du trenger – og dere har sammen lagt rammene for prosjektet. Så da ligger alt til rette for et vellykket sluttresultat, og du kan senke skuldrene!

Klar til å sette igang med et designprosjekt? Ta kontakt da vel, så avtaler vi et uforpliktende møte!